Waar mijn passie over de middeleeuwen begon

Toen ik tot geloof kwam, begon na een jaartje wat inzicht van mij in het nut van bepaalde manieren van leven in de Middeleeuwen.

VRIJESCHOOL – 6e klas – geschiedenis (7-3)

Ook vond ik het schoolsysteem van nu te strak en te nauw en daarom was ik best geinteresseerd in de vrije school. Ik heb er zelfs een keer gesolliciteerd. Toen ik net niet aangenomen was, maar wel besproken was, ben ik de vrije scholen een beetje vergeten. Nu vond ik echter weer iets over de pedagogiek van vrije scholen. Zie link hierboven. Ik vond het toen ik opzocht wat ruilhandel is.

De passie voor de Middeleeuwen begon toen ik onderwijskunde ging studeren. Het is vaak door vakgenoten aangegeven dat we met het onderwijssysteem terug moeten naar de Middeleeuwen. Of dat zeker weten goed is, weet ik niet. Gelukkig waren er in de Middeleeuwen ook al universiteiten en toch heb ik wel het idee dat het onderwijs opzich vooruit gaat, vanaf het begin van de middeleeuwen tot nu, dus misschien hoeven we niet terug de tijd in te gaan qua lesmethoden.

Alles aan de Middeleeuwen vind ik leuk. Niet alleen de lesmethoden. De kerk had grote macht en er waren misschien geen landen, alleen feodale systemen en steden. Dat is iets dat profeten ook over Gods plan voor de toekomst zeggen. Steden met veel vrijheden. Geen landelijk bestuur. Ook de eetcultuur van de Middeleeuwen klinkt gezelliger dan die van nu. Men noemt de Middeleeuwen wel laag ontwikkeld, maar ik weet niet of dat een vertekening is die mensen ons geschiedenisonderwijs in hebben gebracht. In de Middeleeuwen was er namelijk al veel handel en op die manier werden ook uitvinden binnen gehaald en er werden ook uitvindingen gedaan op eigen grondgebied en die werden ook verspreid. Men probeerde uit elke cultuur het hoog ontwikkelde mee te nemen naar de eigen cultuur toe, maar niet door overheersing, gewoon door met elkaar te praten en zo elkaar dingen te leren. Opzich vind ik daarom die periode niet super duister. Het enige duistere waren rovers, piraten en dat men afval en uitwerpselen op straat gooide en dat men met de dieren samen sliep in huis. Er waren wel slaven, maar ze konden ook vrij komen, bijvoorbeeld als ze gewoon wegliepen en in een stad gingen wonen.

De eeuwen daarna komen op mij veel duisterder over, namelijk in dat men toen continenten ging koloniseren, mensen gevangen namen en tot slaven ging verschepen en verhandelen (terwijl ik denk dat boeren in de Middeleeuwen vrijwillig zich onderwierpen aan dat ze het eigendom waren van de kasteelheer). Er ontstonden toen ook dingen met geld die niet meer te controleren zijn en waar geld verdwijnt als het waren, zoals handelen op de beurs en allerlei termen die ik niet ken en ook niet meer kan vatten. Ook werd men toen minder gelovig. Terwijl in de Middeleeuwen er wel wetenschap bestond, maar men dat nog koppelde aan de bijbel, zoals Thomas van Aquino gedaan heeft. Ik denk ook dat dat koppelen van wetenschap aan de bijbel ervoor zorgt dat er geen uitwassen gebeuren en dat de loskoppeling voor negatieve dingen heeft gezorgd. Daarom geloof ik ook in de bijbel en geloof ik in onderzoek doen waarbij je de bijbelse normen en waarden in de gaten houdt. Ja, er was wel de gouden eeuw pas na de Middeleeuwen, maar dat was ook nog maar één eeuw na de Middeleeuwen en bouwt het dus voort op de Middeleeuwen die er aan de basis van stonden en die dus ook al ver ontwikkeld waren. De dingen die daarna kwamen, waren al helemaal duister, zoals de industriële revolutie met haar milieuvervuiling. Er kwam toen ook de verlichting en de romantiek en dat zijn erg duistere periode. Zo ziet u hoe een naam iets kan verhullen, want licht was het niet. Men verlangde toen veel naar de dood of een leven dat niet bestond en dat men niet kon bereiken en dat kan je in literatuur en schilderkunst terug vinden. Misschien verlangde men wel terug naar de Middeleeuwen, zo is mijn gedachte. Wat opvalt is dat in de Middeleeuwen mensen tevreden waren en zich weinig afvroegen en ook vaak wel ondergeschikt waren aan de grotere machten. Ze kwamen nooit in opstand tegen hun heren en ze mochten ook slaafaf worden als ze wilden. Toch ontwikkelden ze zich snel en mensen zeggen vaak dat dat niet kan, een snelle ontwikkeling van beschaving, maar het kan dus wel binnen enkele tientallen of honderden jaren. Men heeft daar geen miljoenen jaren voor nodig, zoals in de evolutietheorie werd gesteld. Aan het begin van de Middeleeuwen waren er heren van adel en hun vrouwen en gezinnen in kastelen en er waren ridders en er waren boeren en er was de geestelijke stand. Het bouwen van huizen had men uit andere tijdperken overgenomen. Toch was binnen korte tijd al ontdekt dat je met meerdere exboeren samen steden kon gaan vormen die berustten op ambachten. In de steden woonden leerlooiers, brouwers of lakenhandelaars enzovoorts. Zo zie je dat boeren binnen een of enkele generaties het boerenleven kunnen ombouwen in een stedelijk leven. Ook keek men, zoals gezegd, veel van andere landen af, zoals van Italie en ook van verdere landen in het Arabische continent. Van daaruit namen ze de kennis van hoe je universiteiten moet starten, over. Ze bedachten op den duur ook bestuurskennis van dingen en ook werd de boekdrukkunst uitgevonden. Dat konden boeren zegmaar gewoon doen en daarom moeten we niet denken dat er ooit miljoenen jaren lang jagers en verzamelaars en toen miljoenen jaren lang boeren geleefd hebben. Er zijn altijd beschavingen geweest. Dit laten opgravingen zien, en andere dingen die nog boven de aarde uitsteken, zoals pyramides en pilaren. En die beschavingen komen en gaan in een periode van ongeveer duizend jaar. Dat is altijd zo geweest. We leven nog maar enkele honderden jaren na de Middeleeuwen, dus wie weet zijn wij over vijfhonderd jaar ook weer jagers en verzamelaars of boeren, dus ik zou niet te veel vasthouden aan de evolutietheorie en meer aan het komen en gaan van dingen en tijden en wel het sterke geloof in de mens en zijn vermogen een beschaving op te richten. Zo ken ik dat ook uit de bijbel van Kain of Abel die een stad had gesticht. Ik denk dus echt dat dit mogelijk is. Je moet dan natuurlijk wel al veel kinderen en neven en nichten en ooms en tantes hebben, maar je kan een stad al stichten met misschien wel twintig mensen ofzo, of tweehonderd. Zoiets. En het blijkt dat mensen snel ontdekken dat je metalen kunt smelten en dat je zo smidt kunt worden. Ook potten bakken, lukt vaak al snel, en breien, weven en naaien. Handel drijven zit ook in de mens en het lijkt mij gezond.

Wat zegmaar mijn eigen filosofie is van waaruit ik wijsheid probeer te ontwikkelen is terug te gaan naar het begrijpbare, omdat ik erachter gekomen ben dat ik de huidige economische termen van groeieconomie niet begrijp of fout vindt klinken. En dat begrijpelijke vind ik het ruilen, eventueel met behulp van wat geld en eventueel nog met behulp van girokaarten van de bank. Ik begrijp ook dat je je eigen handeltje kunt opzetten en dan wel het liefst zonder de regels van nu. Gewoon een huisje bouwen en in een kamertje wat producten maken, zoals manden van riet, en die dan voor je huisje verkopen op straat of op de markt in het centrum van de stad. Je kan ook ruilen met je buren voor andere producten. Af en toe ga je met je kar en paard op reis naar helemaal Israel toe bijvoorbeeld en dat is dan het kruispunt van de handelswegen en het middelpunt van de aarde (alle continenten komen daar samen en je kan de wereldkaart daarop balanceren op het puntje van je vinger) en dan koop je daar allerlei leuke dingen in, zoals schalen uit Perzie en bazen uit China en ook allerlei kruiden en kleden. Ook kon je toen al een beetje met hen praten, omdat er toch wel taalkunde bestond volgensmij en zo konden ze uitleggen hoe ze het gemaakt hadden. Zeilschepen bestonden er toen ook al, dus zo laag was alles niet.

Verder geef ik op mijn blog wel verpakte economische lessen, maar die zijn anders dan dat ik hypotheken en allerlei ingewikkelde economische pakketen begrijp. Het is zegmaar zo dat economie volgens het woordenboek zuinigheid betekent en in mijn woordenboek is economie ook je eigen huishouden, misschien staat dat ook wel in het echte woordenboek en dan wordt het begrijpelijker. Hoe gaan wij nu met het kopen en verkopen van spullen om? Kopen we te veel of te weinig? Dragen we genoeg bij aan de rijkdom van de staat? Nou, op die manier begrijp ik economie wel.

Dit was het weer voor vandaag.

Groetjes

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s